Čoskoro

- recenzia na zbierku poviedok Lottine lásky od Mary Stankovej
- recenzia na román Analfabet od Michala Havrana
- recenzia na zbierku poviedok Zadné izby od Aleny Sabuchovej

26. októbra 2009

Milo Suchomel Quartet: I Always Tell You...

Nedá sa namietať voči slovám Matúša Jakabčica, ktoré odzneli na jeho pravidelnom soirée v divadle Aréna; februárový krst cédečka formácie Milo Suchomel Quartet bol spolu s paralelným krstom cédečka Ľuboša Šrámka & East European Artsemble v slovenskom prostredí skutočnou džezovou udalosťou. 
 
Najnovšia produkcia tenorového saxofonistu Mila Suchomela sa však z technických dôvodov na trhu reálne objavila až v máji. Džezoví fajnšmekri sa teda majú možnosť konečne dostať k štrnástim pôvodným skladbám, ktoré sa z muzikologického hľadiska radia k tomu najlepšiemu, čo slovenský džez za posledné roky priniesol. Dokazuje to aj ďalšie obsadenie kvarteta: Tomáš Baroš, kontrabas; Klaudius Kováč, klávesy, Marián Ševčík, bicie.

Suchomelov hudobný prejav v sebe syntetizuje dve polohy: tou prvou je pôvodná afroamerická poetika, druhá zasa nadväzuje na súčasné európske trendy. Ich vzájomné pôsobenie predstavuje špecifickú podobu oscilácie medzi emocionálnym a intelektuálnym. Tieto zložky však nemožno chápať konvenčne zjednodušene, pretože ako v "čiernom", tak i v "bielom" džeze sa preskupujú v rozličných stupňoch a intenzite. 

U Suchomela sa táto výpoveď dotýka základných otázok ľudského života. Zdrojom tohto uchopenia sveta sú práve citové skúsenosti, zážitky a dojmy. Prežité lásky, smútky – vášne tak náročnou umeleckou formou sprostredkúvajú životnú filozofiu, ktorá ponúka pocit spolupatričnosti v (seba)identifikácii dnešného človeka.

Hoci sa zo Suchomela pomaly stáva živá legenda, v poslednom období sa viac objavuje aj v mainstreamovom šoubiznise. Dúfam však, že jeho pôsobenie v komerčnej sfére – za ktorým stojí jednoznačne iba životný pragmatizmus – ho napokon nezláka natoľko, aby zanevrel na to, čo z neho spravilo takú kapacitu, akou je dnes.

Publikované v:
- Vlna, roč. 11, 2009, č. 39, s. 118 - 119