Čoskoro

- recenzia na zbierku poviedok Lottine lásky od Mary Stankovej
- recenzia na román Analfabet od Michala Havrana
- recenzia na zbierku poviedok Zadné izby od Aleny Sabuchovej

17. mája 2011

South Park začal pätnástu sezónu


Kto by dnes nepoznal štvoricu chlapcov z amerického mestečka South Park?! Prvú epizódu, v ktorej mimozemšťania implantovali Ericovi Cartmanovi análnu sondu, odvysielala televízia Comedy Central už v roku 1997. Seriál karnevalového typu však postupne pranieroval hádam všetky sféry spoločenského života, vrátane náboženstva a politiky. Ozývajú sa i názory, že je „nebezpečný pre demokraciu“.

Aspoň takto sa vyjadrila Peggy Charren lobujúca za vyššiu kvalitu televíznych programov, hoci jej odporcovia ju obviňujú z podporovania cenzúry. Seriál je naozaj plný násilia, obscénností a vulgarizmov, nepozná pojem politickej korektnosti a empatie, no mnohým kritikom uniká fakt, že nejde len o prvoplánový produkt doby, ale o postmodernú hru, ktorej terčom sa stala súčasná západná civilizácia. Práve jeho anestetický cynizmus mu neraz pomáha svojsky odhaľovať faloš a rozbíjať predsudky.

Lenže keď niektoré školy v štátoch Connecticut a Georgia zakázali študentom nosiť tričká so seriálovým kontextom, zbytočne iba nafúkli bublinu, ktorá v skutočnosti zakrýva neschopnosť edukačných systémov a hlavne inštitútu rodiny ponúknuť mladšej generácii iné vzory než animované postavičky vystrihnuté z farebného konštrukčného papiera. Okrem toho bol seriál vždy určený dospelému divákovi.

Proti South Parku zbroja aj tak prevažne rôzne kresťanské cirkvi a organizácie. Prekáža im napríklad nevážne zobrazovanie Ježiša Krista; ten od roku 2001 bojuje ako akčný hrdina na strane dobra spolu s Buddhom, Krišnom, Lao-c’om, Mojžišom, Muhammadom, mormonským prorokom Josephom Smithom a Morským mužom, ktorého pôvodné meno Sea Man je v angličtine foneticky takmer totožné so slovom semeno. A keď sa tu už objavilo i meno zakladateľa islamu, v spomenutom roku si jeho kontroverzné zobrazenie nevyžiadalo ani jednu obeť na sfanatizovaných demonštráciách, žiadne totiž neboli. Až v minuloročných častiach jeho kresbu blokuje čierny obdĺžnik s nápisom censored, čím sa satira zo stavu dnešného sveta len posilnila. (Alebo sa v televízii zľakli upozornení islamistickej organizácie Revolution Muslim z New Yorku, že môžu dopadnúť ako Theo van Gogh?! Holandsko, Nemecko a Švédsko epizódy 200201 ani neodvysielali.)

A to sú len ukážkové momenty. Filozofické podhubie seriálu je ale zložitejšie. Jeho tvorcovia Trey Parker a Matt Stone na otázku, či sú demokrati alebo republikáni, odpovedali, že konzervativizmus nenávidia, no liberalizmus ešte viac. To potom vysvetľuje provokatívne karikovanie etnických a sexuálnych menšín. Parkerovo členstvo v Libertarian Party, treťom najsilnejšom politickom zoskupení v Spojených štátoch napokon vysvetľuje úplne všetko. Paradoxom však zostáva, že autori parodujú svet, kde sa princípy anarchokapitalizmu už dávno uplatňujú.

Pôvodný zdroj | Jílek, Peter F. 'Rius. Slovenčina a banda hlupákov. In Le Monde diplomatique jetotak [online]. 17. 5. 2011 [cit. 2011-06-13]. Dostupné na internete: <http://www.jetotak.sk/editorial/south-park-zacal-patnastu-sezonu>. ISSN 1337-8872.